مشاهدة النسخة كاملة : هام جدا لكل بنت ولكل إمرأه

بنت الشاطىء
01-26-2010, 01:37 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

أخواتى الاعزات بنات دمياط .

أكتب موضوعى اليكم اليوم ودة من واقع الحقيقة وماحدث فعلا وهو ان لدى صديقة عزيزة جدا

متزوجة وكانت حامل فى طفل وكانت هذه الصديقة متابعه عند دكتورة أمراض النساء والتوليد

واسمها دكتورة صفاء ابو النصر والتى تشاركها اختها فى ادارة مركزهم الدكتورة سلوى .

وكثير من صديقات صديقتى كانوا ينصحوها بعدم المتابعه والولادة عند تلك الدكتورة ويقولون

انها جزارة وليست دكتورة ولكن صديقتى كانت تريد ان تلد عندها وفى ميعاد الولادة توجهت صديقتى الى مركز تلك الدكتورة صفاء ابو النصر المطل على كورنيش النيل مباشرة الساعه 11 صباحا حيث كان ميعاد الدكتورة لها وحديثها يقول ان الدكتورة اتت لاجراء عملية الولادة القيصرية الساعه 3 عصرا .

المهم ليست هذه هى المشكلة حيث جاءت الطبيبة متاخرة 4 ساعات عن ميعادها .

ودخلت صديقتى غرفة العمليات وبعد 10دقائق خرج المولود وبعد 10دقائق اخرى خرجت صديقتى وطبعا متالمة من جراحها وهذا شىء طبيعى لاى امراه تلد قيصرى

ولم تاتى الدكتورة الى المريضة لمتابعتها حيث تولى البنات اللاتى يعملنا فى المركز العناية

وطبعا كلة بالفلوس وكانها فى مستشفى عام.

وبعد ساعات من اجراء العملية طلبت الدكتورة مبلغ 1200 جنية ثمن اجراء العملية .

فاى ظلم هذا كل هذه الفلوس لاجراء عملية قيصريه .

وايضا لم تكن هذه هى المشكلة فلاتقدر صحة الانسان بملايين الاموال.

المشكلة هى ايها الاخوه بنات دمياط ان صديقتى هذه بعد اسبوعين من اجراء العملية ولم تتحسن وتحسن ان الجرح يالمها وتحت جلها حاجة زى الظلطة او الطوبة شىء متحجر .

فذهبت صديقتى الى دكتورة امراض نساء اخرى لتكشف عندها وتشوف ماهذا واسمها الدكتورة سحر السحراوى حيث عيادتها فى ميدان يسمى بميدان الشهابيه وتفاجئت ان الدكتورة سحر تقول لها ان العملية ملوثة تحت الجلد وطلع لها خراج تحت الجلد ولابد من اجراء عملية اخرى لتفتح وتنظيف هذا الخراج .

وكتبت لها علاج بمئات الجنيهات قبل اجراء العملية (استعدادا للعملية يعنى)

والسؤال هنا لماذا يذهب الناس الى العيادات الخاصة دون المستشفيات الحكومية ؟

اليس للاهتمام بالعملية والمتابعه واذا يوجد هناك خطا مثل هذا فى مركزها الخاص فمابالكم باداء عملها فى المستشفيات الحكومه .

وفكر زوجها بالابلاغ عن الدكتورة صفاء واختها سلوى ولكن حيث انة ليس ميسور الحال

توجة الى الله واشتكى له وانا وصديقتى ليس لدينا غير اننا نقول منها لله وربنا هو المنتقم الجبار .

انا حبيت اكتب تلك القصة لتتعظ كل امراه وبنت فى دمياط وماحولها من مدن وتحاول تنتقى طبيبتها جيدا .

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اختكم شمس ( بنت الشاطىء )

ebndomyat
01-26-2010, 04:35 AM
والله عندك حق وكلامك صحيح 100% الجشع وعدم الضمير وعدم المبالاه بحياه البشر بقت شيء واقعي
في مجتمعنا بس المفرض صديقتك كانت تبلغ عنها تحت اي ظرف حياه الناس مش لعبه للدرجه دي
والتنازل عن الحق هو الي بيشجع كل المجرمين والجزارين الي زيها

بنت الشاطىء
01-27-2010, 12:35 AM
شكرا يامحمد لردك وتحمسك ان الحق ياخذ مجراه
ولكن من وجهة نظرك تفتكر ممكن صحبتى دى تعمل اية والى اى مكان تتوجه

ساره
01-27-2010, 04:33 AM
والله شيء مؤسف اننا نسمع كدا
والغريب انها زي ما قولتي مركز خاص امال في العيادات الحكوميه يحصل ايه
وانا مع محمد انها لازم ترفع عليها قضيه

أم يوسف
11-12-2011, 10:57 PM
سبحان الله
ليه يا أختي تظلمي الدكتورة كدة وكل ده بيأكد خبرة الدكتورة وكثرة منافيسيها ايه المفيد من إنك تذكري اسم الدكتورة سحر ومكانها بالتفصيل لا حول ولا قوة إلا بالله

أقسم بالله ما لي أي علاقة بالدكتورة غير اني سمعت عن شطارتها اللي مشهورة بها في المحافظة كلها وطيبتها هي وأختها ورحتلها على هذا الأساس وأكدلي طبعا الزحام الشديد اللي عندها ربنا يبارك ويزيد
ومن أكتر الدكاترة اللي ارتحتلها أقسم بالله الجزارة اللي بيقولوا عليها دي كنت أما اروحلها تقولي كفاية مرة في الشهر عشان في التاسع هتيجي كتير وفي التاسع تقولي خليك أما تحسي بتعب منين جزارة
ووالله اخدت مني 800 جنيه والبنج 180 السنة دي مين دكتور بيولد قيصري بالسعر ده

وأنا بقسم تاني وربنا اللي شاهد اني بيني وبين الدكتورة ساعة مواصلات وما يربطني بها أي علاقة لا صداقة ولا قرابة